טיפול בחמצן היפרבארי לאנטי-אייג'ינג

שלוט בנשימתך, שלוט בבריאותך

שלוט בנשימתך, שלוט בבריאותך

חמצן שולט במרבית תהליכי הגוף, לרבות מערכת החיסון. מחסור בחמצן יכול להוביל לפגיעה במערכת החיסונית, לעייפות מוגברת ובסופו של דבר – להיפוקסיה, מחסור בחמצן בתאים – מצב שנחשב לסיבה למחלות ניווניות רבות.

ד"ר אוטו ורבורג, זוכה פרס נובל לרפואה (1931) אמר:

הסיבה הבסיסית לכל המחלות הניווניות היא מצב שנקרא היפוקסיה - מחסור בחמצן ברמת התא.

חמצן טהור להמרצת תהליך הריפוי הטבעי

טיפולים בחמצן היפרבארי הם נוחים ומרגיעים וכל שעליך לעשות הוא להתרווח ולנשום חמצן טהור בתוך תא לחץ עם לחץ אטמוספרי מוגבר שמקדם את הפצת החמצן בנימי הדם, ברקמות, באברים השונים ובמוח. הטיפול אינו פולשני ומתאים כמעט לכל, עם חריגים מועטים בלבד.

HBOT מומלץ ל:

  • המרצת תהליך הריפוי הטבעי והמערכת החיסונית
  • חיזוק החיוניות, הגברת הריכוז והזיכרון
  • צמצום העייפות ושיפור רמות האנרגיה, הסיבולת והעמידות
  • שיפור התחדשות התאים וסיוע לאסטרטגיות אנטי-אייג'ינג
  • ביטול תחושת הערפול במוח וגֶ'ט לֶג
  • מאבק בזיהומים, פירוק רעלים ופסולת
  • לעורר את תאי העור ולשפר את זרימת הדם

תפקיד ה-HBOT בניהול מחלות הרווחות בגיל זקנה

בפני עצמה זקנה אינה מחלה אך מחלות מסוימות נקשרות לגיל הזקנה. ל- HBO יש תפקיד חשוב ברפואה הגריאטרית. גורמים רבים, לרבות תהליך הזדקנות מולד, פגמים גנטיים וגורמים סביבתיים לוקחים חלק בתהליך ההזדקנות. יש יותר מ-300 תיאוריות שמסבירות את תופעת הזקנה והידועה ביותר היא זו הקובעת כי הזדקנות נובעת משינויים מזיקים, בלתי-הפיכים שנוצרים מתגובות לרדיקאלים חופשיים.

רדיקאלים חופשיים והזדמנות

תיאוריה זו, שנחה על משנתו של Denham Harman משנת 1954, נותרה הפופולרית ביותר והנחקרת ביותר מבין כל תיאוריות ההזדקנות והיא מבוססת על האופי הכימי והנוכחות הרווחת של רדיקאלים חופשיים.

למרות הפעולות של חומרי תזונה אנטי-אוקסידנטיים לא ניתן למנוע לחלוטין נזק אוקסידטיבי וסבורים כי ההצטברות של נזק זה במהלך החיים הוא הגורם העיקרי התורם להזדקנות ומחלות. לחץ אוקסידטיבי וייצור רדיקאלים חופשיים נוטים לגבור עם הגיל במקביל לירידה של ההגנות האנטי-אוקסידנטיות של  הגוף.

התיאוריה של הרדיקאלים החופשיים מניחה כי תהליך רווח יחיד, שמושפע גם מגנטיקה של היחיד ומהסביבה, הוא האחראי להזדקנות ולמוות של כל התאים החיים.

היפוקסיה ניצבת במרכז הירידה בתפקוד המנטאלי עם ההזדקנות וניתן לראות בהזדקנות ביטוי להיפוקסיה. תהליך ההזדקנות כרוך ביכולת מופחתת של מערכת העצבים המרכזית להשתמש בחמצן. הירידה בתפקוד המנטאלי עם ההזדקנות דומה לירידה בתפקוד כתוצאה מהיפוקסיה. אם כי יש פגיעה בפעילות תפקודית בנוכחות היפוקסיה בגיל זקנה, היכולת המטבולית של המוח לא מוצתה לחלוטין.

למרות שהיפוקסיה מלווה את תהליך ההזדקנות וHBOT- יכול להילחם בה, אין שום ראיות לכך ש-HBO יכול לעצור או להביא להיפוך תהליך ההזדקנות.

תיאוריית הרדיקאלים החופשיים מניחה שתהליך רווח יחיד שמושפע גם מגנטיקה ומגורמי הסביבה הוא זה שאחראי על ההזדקנות ולכן שיקום של מטופלים זקנים, במיוחד בעלי מוגבלויות נוירולוגיות, הוא אתגר.

בקרב מטופלים אלה היכולת לתרגל מצומצמת. ייתכן ו-HBO לא יגביר את הביצועים הגופניים בקרב מבוגרים בריאים אך הוא משפר את יכולת הביצוע הפיזית בקרב אנשים שמוגבלים בגלל כאב, שיתוק או ספסטיות. פיזיותרפיה בקרב מטופלים אלה תוכל להיערך בתא היפרבארי רב-מקומות.
HBO אינו משמש בטיפולי הזדקנות.
המטרה העיקרית של HBO היא להילחם בהיפוקסיה של הרקמה ולשפר את המטבוליזם. שתי המטרות חשובות בהפרעות של המוח, אשר מהוות חלק ניכר מהבעיות בקרב מטופלים גריאטרים שמטופלים ע"י HBOT.

HBO בניהול של ירידה בתפקוד המנטאלי עם הגיל

HBO הוא חלק מגישה רב-תחומית למטופל עם ירידה בתפקוד מנטאלי בעקבות הזדקנות. הגישה עובדת בצורתה המיטבית כאשר היא משולבת עם תרגילים מנטאליים (ריצה מוחית), תרגול גופני ותרופות נוטרופיות (nootropic – לשיפור מטבוליזם צרבראלי).

ל-HBO אין כל השפעה על דמנציות ניווניות עיקריות אך הוא משפר תפקוד מנטאלי במטופלים עם אי-ספיקה צרבראלית-וסקולארית, כמו גם הפרעות מטבוליות הקשורות להיפוקסיה.

הבטיחות של טיפולי HBO בקרב קשישים

כבר הוכח שהטיפול עוזר בתחום הגריאטריה ותפקידו המועיל ביותר הוא בתסמיני אי-ספיקה וסקולארית. מאחר ומטופלים זקנים גם סובלים מירידה בתפקוד המנטאלי בהיעדר מחלה אורגנית של המוח, שילוב של HBO, תרופות נוטרופיות, תרגול מוחי ופיזיותרפיה יפעלו באופן מירבי על מטופלים גריאטריים. אם תיאוריית התכנות הגנטי של הזקנה אכן נכונה הרי לא ניתן להגדיל את תוחלת החיים אך אפשר לסייע למטופל להגיע לגיל המירבי שנקבע עבורו/ה ברמה אופטימאלית מבחינת תפקוד פיזי ומנטאלי.
הטיפול נחשב בד"כ בטוח לקשישים אלא אם כן יש להם התוויות נוגדות